Video STYL ke stažení
ATLAS 21.2.2007

YKPANHA – Podkarpadská Rus: ukrajinský freeride paradise

UkrajinaPřed nedávným časem strávila redakce FreeSkiing.cz(.sk) spolu se SNOW a dalšími freeski nadšenci týden na východní straně mapy Evropy. Vydali jsme se poznávat možnosti lyžování ve volném terénu do země, která ještě „nedávno“ byla součásti impéria zvaného Československo. Vyrazili jsme vztříc dobrodružství na dnes objevovanou Ukrajinu a to rovnou do nejvyššího pohoří - Podkarpadské Rusi. Celou akci jsme zrealizovali ve spolupráci s cestovní kanceláří ALPINA, která vše zařídila a také dodala zkušeného a místních poměrů znalého průvodce Martina.

Úvod – cesta na východ

Pokud se rozhodnete vyrazit za lyžováním na Ukrajinu, je třeba si uvědomit pár drobností, které odělují náš svět s tím ukrajinským. Během cesty na místo činu, která trvá cca 16-17 hodin se můžete kontinuálně připravit na tamní atmosféru. Přispějí k tomu družné pijatiky v autobuse, kdy se máte možnost seznámit s ostatními blázny a pomalu zapomenete na zdlouhavou cestu na východ. Během průjezdu Východním Slovenskem máte jedinečnou příležitost sledovat, jak cestujete v čase směrem zpět. A po zakotvení busu na celnici Slovensko-Ukrajina máte pocit, že jste opravdu cestovali tak 20 let nazpět. Jako první vás proklepnou zarputilí celníci, kteří nekompromisně zkontrolují technický stav vozidla (přece nebudou pouštět do své země vraky), pak se také můžete stát obětí intenzivní prohlídky, jestli nepřevážíte drogy, zbraně aj. Po důkladném vyšetření rektálních dutin a vyplnění imigrační karty (kde napíšete, kam jedete a co tam budete dělat) se vám otevře brána do finančního ráje.

Honza Kárník v BukoveluBUKOVEL – ukrajinské „3 údolí“ – nebo rovnou Zermatt?

Lyžařské středisko Bukovel je výraznou dominantou na seznamu center na UA. Víceméně se jedná o jediné středisko evropského standardu. Jako takové vyrostlo před několika lety doslova na zelené louce. Skoro jako by to byl zdařile zrealizovaný projekt pro diplomovou práci tamního VUT. Svými parametry jistě převyšuje kterékoli jiné středisko u nás (Špindl nevyjímaje). Na 50ti kilometrech sjezdových tratí vás bude obsluhovat celých 14 čtyřsedačkových lanovek. Místní tratě jsou velmi dobře preparované a jejich parametry je předurčují pro kvalitní curving. Škoda jen, že zádná z nich nepřesahuje délku 2000 metrů, ale v kombinaci s hustou sítí lanovek se tam dá řádit minimálně celý víkend. Pozitivem je to, že středisko se stále rozrůstá a tak se vám lehce stane, že každý rok přijedete do „nového/jiného“ resortu, kde pribylo několik nových lanovek a sjezdovek.
S freeride je to v Bukovelu trochu složitější. Okolí sjezdovek lemují relativně husté lesy (MATiO s Honzou jejich hustotu vyzkoušeli na vlastní kůži), takže nic moc velkého se tam zajet nedá. Ale vzhledem o expanznímu vývoji a nedalekým pláním či žlebům, je jasné, že je jen otázkou času a rychlosti stavařů, kdy se středisko rozroste až k místům pro freeride stvořeným – pro zatím je potřeba si k nim dojít přes dva kopce. Ale co bude za rok? Nikdo neví.
Bukovel je rozhodně resort, kde se dá strávit pohodlná dovolená v opravdovém luxusu za naše ceny. Podrobnosti o resortu v azbuce nebo v angličtině si můžete nastudovat na www.bukovel.com

DRAGOBRAT – freeride mekka ukrajinců a jiných nadšenců

gruzavikTato ukrajinská osada, která ještě před několika lety čítala asi tři chalupy je pro západoevropana naprosto úžasný unikát – skanzen zimní pohody a lyžování. Už jen samotná cesta do „střediska“ nebo spíše do tamní horské osady je dobrodružství No. 1. Podobně jako v některých švýcarských střediscích se nahoru vlastním vozem nedostanete. Tedy pokud nevlastníte svůj vlastní vojenský terénní vůz Gruzavik, VAZ nebo pro nás obvyklejší Hummer, nemáte šanci. Pro tyto případy je tu pro vás místní taxi služba, která jezdí za jakéhokoli počasí a v kteroukoli roční dobu. S místním taxikářem máte téměř 100%ní naději, že se nahoru vyvezete. Popisovat zde cestu „skalní“ rozsedlinou skrz husté hvozdy cestou necestou je velmi obtížné. Je to zážitek sám o sobě a adrenalin na sebe během jízdy nenechá dlouho čekat. Na zážitky z horské dráhy rychle zapomenete – teď budete mít nový! Buď máte pocit, že se při naklonění vozu o cca 80° zřítíte ze srázu nebo, že z té metr hluboké díry, do které jste právě zapadli, prostě nevyjedete. Ale Gruzavik s pořádnou světlou výškou, hřeby v pneumatikách a řetězy se nakonec vždy dostane k cíli – otevírá se vám areál DRAGOBRAT.

Dragobrat - BliznicaPokud čekáte, že po výjezdu do vesnice Dragobrat na vás bude čekat jakési ukrajinské La Grave s velkou lanovkou a spoustou freeride sjezdů, tak se nedočkáte. Dragobrat je spíše malé středisko se starou pomou, nějakýma kotvama a zbytky starých vleků se zavěšovacíma kotvičkama. Sjezdovky prakticky nepřesahují délku 1000 m a jejich sklon není jikterak dramatický, ALE!
Kvůli starým vlekům a vzpomínkám na staré časy českých středisek 80tých let tady přece nejsme. Vleky se na Dragobratu používají jako přibližováky. Po vytáhnutí tím nejdelším totiž zamíříme směrem do terénu. Tamní hory jsou úžasné rozlehlostí svých kotlů a svahů určených pro freeskiing. Nejedná se sice o žádné sjezdy na několik kilometru – což je dáno převýšením max. 400-500 metrů – podle sjezdu. Ale pokud znáte lyžování na Vrátné Dolině či jižní svahy Chopku, tak si velmi dobře dovedete představit tamní terény. Snad vám k tomu pomůže i ilustrační fotografie CK Alpina z loňské sezóny (my to štěstí neměli, protože počasí nedovolilo podobné snímky vyrobit), kde je krásně vidět, že svahy SvidoveckéPoloniny (kde se Dragobrad nachází) určitě za to stojí. Hned ve středisku se můžete spustit dolů kotlem pod horou Stoh (1703 m n.m.). Pokud vyjde počasí, určitě by měl každý vyrazit směr nejvyšší vrchol - horu Bliznice (1883 m n.m.). V posledních letech můžete také využít místní výstřelek Svidovecká Poloninafreeride služeb a nechat se k těm nejlepším sjezdům odvést rolbou! No není to paráda? A pokud je někdo vášnivý skialpinista, tak Dragobrat se mu odvděčí nádhernými procházkami po hřebenech s následnými lahodnými sjezdy do údolí.

INFORMACE pro cestu za lyžováním na Ukrajině

Pro cestování na Ukrajinu je dobré znát několik pravidel, aby jste si z výletu přivezli jen a jen kvalitní zážitky. Nebo aby těch pozitivních byla drtivá většina.

Předně je dobré zkontrolovat pas a jeho platnost, s občankou zde nepochodíte. O svůj pas a imigrační kartu (tu dostanete na hranicích) se dobře starejte – ztráta se rovná velkým problémům.

Pokud s sebou hodláte na ukrajinu převést nejaké drogy či zbraně, doporučuji je pečlivě schovat a při celní kontrole se modlit, aby nikdo nic neobjevil. Objevením malého balíčku sušeného rostlinného materiálu se vám pobyt jistou měrou zkomplikuje. Ještě horší je situace při opouštění země – takže jednu lahev vodky a jeden karton cigaret – pokud celníci najdou více, opět Big problém.

Dále je dobré si s sebou vzít vhodnou měnu pro výměnu na místní platidlo: hřivna. S českýma korunama zde moc nepochodíte, tedy euro nebo na Ukrajině stále velmi populární dolar. Během našeho pobytu jsme jako platidlo používali vždy hřivny (ale pokud budete chtít uplatit taxikáře, policisty či rolbaře, tak se dolary jistě budou hodit - MATiO s Honzou opět vyzkoušeli). S klidným svědomím můžu říci, že vám k týdenním radovánkám bude stačit maximálně 1000 hřiven (1 hřivna je cca 4,20 Kč). Za tento obnos si zalyžujete (Bukovel 60-120 hřiven/den, Dragobrat cca 60-80 hřiven za den) a ještě se královsky najíte v místních kolibách a vše patřičně spláchnete vodkou nebo sektem.

PROČ vlastně vyrazit na Ukrajinu? A jak?

MartinProtože je to něco nového. Alpy jsou pořád stejné, dokonalé, až snad někdy nudné. Ale Ukrajina vám ukáže nové obzory a možnosti. Navíc to je opravdu výlet za poznámím, který vás nepříjde moc draho. Týden strávený na místních svazích a v místních kolibách vás přijde na cca 10000,- Kč (cesta, ubytování, polopenze, vleky, vodka, sekt aj.).

K výletu na Ukrajinu bych využil služeb cestovní kanceláře, tak jako my (CK Alpina). Má to několik výhod. Pokud neumíte azbuku, težko si tam zařídíte ubytování. Cesta je dlouhá, tedy oceníte klid a pohodlí autobusu, kde můžete nerušeně konzumovat a pak ulehnout k tvrdému spánku. Navíc vám odpadne nebezpečí, že vám na Ukrajině někdo nedopatřením odcizí auto – to totiž musíte nechat několik dní osamocené v údolí. No a poslední a nejdůležitější věc je PRŮVODCE. Člověk znalý místních poměrů i terénu vám posune kvalitu dovolené zase o nějaký ten level směrem nahoru.
Sníh! Na Ukrajině je spousta sněhu. Speciálně letos, kdy se Evropa zmítá v nedostatku sněhu, my jsme měli problém opačný. Mega sněhu, co jsem nikdy neviděl, takovým způsobem, jak sněžilo tam… za to by u nás platili zlatem. Tam to byla jen obyčejná každodenní záležitost.

A naprostá kapitola sama pro sebe je ukrajinské apreski! Tamní možnosti vyžití mimo lyžování jsou naprostým unikátem, který by měl okusit každý lyžař a freerider dvojnásob! Místní atmosféra vám ukáže, co je to vlastně zima a teprve tam pochopíte význam slova VODKA nebo spíše GORILKA. Ale o tom ve zvláštním článku o Apreski Ukrajina – a to bude teda nářez!

Tedy pokud již teď plánujete další zimní freeride trip, zamyslete se nad Ukrajinou. A myslím, že ještě letos se nějaké ty termíny najdou (sniegu mnogo). A pokud jste pořád na vážkách, prohlédněte fotogalerii a pak můžete zabukovat termín.

Kumestrol (po Ukrajině vlastně El Kumator ;-))

Další info o lyžování na Ukrajině:

počet reakcí: 0 | přečteno: 25850x | | Další |
Reklama:
Přidej taky článek
AUTOR:
kumestrol - FreeSkiing.cz

ukaž profil

vypiš pouze jeho články

ČLÁNEK:

byl už přečten 25850x

přečti si reakce

přidej svůj názor

Hodnocení:

  • 2,84/5 vloček.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

reklama
PARTNEŘI:

Alpina

FreeRide.eu

HonkyTonk

iDarek.cz

IMP squad

Moje Švýcarsko

ProfiCocky.cz

SkateShop.cz

SNOW

reklama